söndag 21 november 2010

Hur mycket variation är bra för träningen?

Jag tror att variation är nyckeln till framgång när det gäller allt i ens liv. Även om jag är en person som gillar rutiner, behöver inte ett rutinartat vara utan variation.
När det gäller träning sägs det att man ska variera sig för att kroppen inte ska vänja sig.
Men vad är bra variation när det gäller träning egentligen?

Denna veckan har jag tränat sju träningspass, två total training pass, fyra spinningpass och ett body balncepass. När jag ser det ner skrivet känns det inte så varierande, hur ska jag se på det hela?
Inget likadant pass har haft samma instruktör, inget pass har varit det andra likt, passen har varit på olika tidpunkter på dagen, hur mycket variation behövs för att kroppen inte ska vänja sig och bli "lat"?

Jag kommer nog träna sju (kanske nio) pass nästa vecka. Det blir nio pass om jag är med i ett träningsevent, där man tränar på sitt hemmagym under tre timmar på lördag, genom facebookeventet som Sara har startat.
Det blir total training, måndag och torsdag, Step up, tisdag, spinning fredag och kanske free power, Zumba och något mer, på lördag.
Jag ska på massage på fredagen så om jag ska genomföra eventet ska jag rikta in mig på rytm, rörlighet och glädje :D

Det kanske låter som många träningspass, men då ska ni tänka att jag kör högs en timme per gång och om jag kör flera pass på lördagen kommer jag äta något mellan passen, eftersom jag tror kroppen mår bäst av korta intensiva pass. Så kroppen kan sköta produktion av antioxidanter och hormoner på ett riktigt sätt och att kroppen inte utsätts för för mycket stress.
Ni kanske tänker att det är inte underligt att jag inte går ner i vikt, som jag vill, men å andra sidan har jag inte skött kost och träning, helt perfekt under lång tid.
Ändå har jag minskat i cm sedan i mars, så lite resultat har jag fått, även om jag inte varit helt strikt.

I morgon är det en månad kvar tills jag sätter mig på tåget ner till Norrköping för att fira jul.
På den månaden har jag lovat mig själv att äta bra och träna hårt och (om jag kommer ihåg) så ska jag ställa mig på vågen på självaste julafton och se om det har gett något resultat.
Annars ska jag utvärdera mig själv och ta nya tag den 10/1 2011 :D (jag gillar att börja med nya saker när nya år börjar, men inte nödvändigtvis den 1 januari)

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul att du kommer ner igen! Då kan vi ses och du får se min tattoo!! Klar 15/12.

    Borde träna jag med. Borde börja imorrn. Med allt......

    kram

    SvaraRadera
  2. Tycker förra veckan också lät helt ok variationsmässigt, jag tycker det räcker med små ändringar (tex köra mer motstånd ena spinningen för att sen fokusera på ett högre tempo nästa pass) för att skapa variation. Behöver nog inte oroa dig över att kroppen skulle vänja sig o bli lat, träning är alltid träning.

    SvaraRadera
  3. tror också på korta hårda pass :) istället för att harva på i medeltempo i över en timme så kan man kräma i ordentligt i typ 40 min istället. :)

    SvaraRadera

Hej! Kul att se just DIG här :o)