onsdag 16 mars 2011

Idag tog jag mitt första steg att stödja svensk forskning

LifeGene utför ingen egen forskning utan är bara ett insamlingsorgan för data om människors hälsostatus. Datan får sedan användas av forskare runt om i landet istället för att de sak behöva egna försökskaniner. De som registrerar sig på lifeggene.se får en hälsoundersökning var femte år, samtidigt som de stöder framtida forskning inom folkhälsa. Varför blir vi sjuka? Är det bara generna. Som styr det eller åven omgivningen?
Det togs sex olika blodprover bl.a. kolesterol, långtidsblodsocker, njurprov, Crp m.m. Utöver blodprov gjordes hörseltest och kors i taket så hade jag normal hörsel! Blodtrycket var 125/75 och pulsen 54 (normalt 60-80) som förväntat var vikten, bmi, fettprocenten, midje och höftmått för höga, men det försöker jag ju ändra på. Glädjande nog tog hon fram bilden på bodybuildern och tjockisen som har samma bmi och sa att det är fettprocenten som är viktigast :-D Det ska bli spännande att se vad proverna visar, nuu är det 1,5 år sedan jag tog några prover.

2 kommentarer:

  1. Sv: Speciellt om du äter den som efterrätt eller i samband med mat med lite kolhydrater/lågt GI, då minskar "skadan" pga chokladen också. Hur nu en liten pralin skulle kunna skada nån... :)

    Jag försökte bli forskningspatient en gång men mina ådror var så svårhittade att jag fick nej tack. Men åderläget kanske är bättre nu ett par år med styrketräning senare :)

    SvaraRadera
  2. Jag försökte också gå med, men de hade inget testcenter i Gbg :(
    Ha det bäst!!

    SvaraRadera

Hej! Kul att se just DIG här :o)