lördag 31 januari 2009

Denna underbara gråa lördag

Tyvärr sken inte solen som jag hade hoppats, förren när vi satt i bilen hem, det var skönt att se den skina igen!

Dagen har varit lyckad med någon vurpa, visst missöde med en isborr och fiskelina, men mycket, mycket underhållande och lärorik.

Om någon såg mig innan jul, på min andra kurs, hade ingen trott att jag skulle lyckas åka skridskor så galant som jag gjorde idag.
Vi prövade då långfärdsskridskor inne i hockey rinken och det såg inte bra ut, jag kom knappt framåt.
Visst var jag som "bambi på hal is" även idag, men jag höll modet uppe och kämpade på. Jag hann med ett litet fall, men tur nog hade jag stavar, så jag tog mig upp med grace.
Träning ger färdighet!

Dagen avslutades med ett litet test, hur påverkar alkohol oss vid kyla.
När vi utsätts för sträng kyla drar kroppen automatisk ner på blodcirkulationen genom kroppen och ser till att hjärta, hjärna och lungorna, får va de behöver. Därför förfryser människor fingrar och fötter, men klarar huvud och bål, när de överlever.
Testet gick ut på att en kille klädde av sig i bara kalsonger(det var ca -1till+2grader ute) och temperaturen mättes i fingertopparna. När temperaturen gick under 13grader, fick han dricka 10cl sprit.
Resultatet visades sig snart genom att han blev varmare i händerna. Alkoholen hade slagit ut kroppens livsuppehållande funktion (förse främst hjärta,lungor, hjärna med blod) och satte igång cirkulationen ut i hela kroppen.
Detta innebär att man helt enkelt fryser ihjäl snabbare om man är alkoholpåverkad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att se just DIG här :o)