tisdag 13 januari 2009

Mat

Ni som läste min blogg i höstas fick läsa om mitt försök med en ny livsstil enligt LCHF metoden (low carb high fat). Visst lyckades jag de första veckorna utan problem, jag tyckte det var problematiskt, mest med en omgivning som är fett rädd. Ärligt så vill min kropp ha lite kolhydrater för att prestera bäst.

Skyller hon på sin kropp
, tänker ni kanske. Det jag menar är inte raffinerade kolhydrater, utan jag vill äta olika slags bönor, nötter&frön, alla grönsaker, grovt bröd, quinoa m.m.
Jag behöver ingen pasta eller vitt ris, bröd till överdrift, eller massa socker. Utan jag vill bara äta mer än bara kött och sås+ lite grönsaker och även våga ta något gott till kaffet ibland (fick man även med LCHF).

Därför mina vänner har jag börjat med två veckors rivstart med GI-metoden. Väl beprövad (även av mig själv -15kg 2006, en vikt jag sedan har hållit sedan dess, tom gått ner yttreliga 5kg) med många nöjda människor och många kilon minus.
De första två veckorna är kolhydrats rensning, Fas1, ytterst lite kolhydrater, men man får äta de flesta grönsakerna (vid kraftig övervikt kan man stanna i Fas1 upp till fyra veckor).
Från vecka tre (eller fem) är man i Fas 2 där får man addera någon grov skiva bröd, bönor och quinoa och någon frukt, lite för varje vecka. I Fas2 kan man stanna tills man har nått sin målvikt.

Jag är helt övertygad om att jag "en gång för alla" kommer skapa mig en hälsosam kropp genom god mat och härlig träning. :o) Hoppas även du hänger med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att se just DIG här :o)