måndag 11 januari 2010

Hur länge har du använt kokosolja?

Kokosolja/fett är inget nytt för mig, jag började använda det 2006 när min Yogalärare rekommenderade det, sedan dess har jag använt det från och till.
När det gäller matlagning är koksoljan oslagbar, tål upp till 198grder, och på så sätt riskerar man inte få förstörda fettsyror i kosten som inte alls är bra.
Oliv och rapsolja, ska endast användas som (enligt mig) dressingar eller sprinklas över den lagade maten på tallriken.
Kokosoljans har förnäma egenskaper som tex.
  • Stärker immunförsvaret
  • lindrar tarmbesvär och candida
  • minska sötsuget
  • stärker bindväven
Jag rekommenderar kokosolja framförallt vid matlagning eftersom den tål så pass hög värme, viket gör din matlagning snäppet nyttigare.

2 kommentarer:

  1. Jag vidhåller att min rapsolja är bra den med. 250 grader tål den att stekas i innan det blir farliga kemiska grejer. Fast jag tror på kokosfettet också. :)

    SvaraRadera
  2. Elin: Tror knappas att kallpressad rapsolja tål det? Övertyga mig!! :o)

    SvaraRadera

Hej! Kul att se just DIG här :o)