tisdag 8 februari 2011

Träning och dietistmöte

På förmiddagen hade jag lite grupparbete med Maria och Simon, sedan körde Maria och jag ett total training lunchpass. Det var underbart jobbigt, en skön mix mellan styrka, kondition och lagom med folk :)

Efter ytterliga lite plugg, var det dags för möte med dietist Lina.

Jag hade mailat henne min ”historia”, hur jag äter idag, vad jag mår fysiskt bra av att äta och att mitt främsta mål att var att minska i kroppsfettpsocent.

Jag fick göra en kroppsammansättningsmätning och den visade, som de gjort sedan 2003, att min fettprocent låg runt 39%. De partiet jag hatar mest, från midjan och resten av magen, var otroligt nog minst fet, bara 34,7% och mitt högsta normalvärde för min ålder är 33%.

Något som gladde mig var att när vi satt där och utredde informationen som kroppsmätarmaskinen hade spottat ut så sa hon att jag absolut inte skulle ner under 80kg om jag ska han en hälsosam fettprocent (om jag inte torskar alla muskler under vägen) så hon tyckte att ett viktmål på 85kg lät bra.

Jag ska inte gå under 1900kcal per dag, eftersom runt där ligger min basalmetabolism och det känns helt ok.

Hon sa att hon gärna såg att jag började äta mer kolhydrater och frågade om jag kunde tänka mig det. Då menar hon inte 50% som SLV rekommenderar, men mer än jag äter idag.

Även ville hon att jag skulle göra justeringar på fettintaget, vilket inte var förvånande, hon ville lägga till 50gr nötter/mandlar, 1 avokado per dag och att jag äter lax 2ggr i veckan.

Det som jag blev förundrad över är alla naturliga transfetter som finns i kött och mejeriprodukter. På en vanlig dag låg jag runt 9% och det är inte bra och då äter jag ju inte halvfabrikat eller sånt som jag trodde innehöll det mest. Så det måste införas förbättringsregim mot det!

Jag känner mig glad att hon inte dissade mitt tänk helt och hållet, men jag gick ju till henne för att få till en förändring, så jag tycker ändå att det känns bra Något annat hon sa var att morgonpromenaderna var inte jätteviktiga, utan jag kunde ta promenader när som helst på dagen, för det var bättre det än att jag sov för lite. Hon tyckte även att min träningsfilosofi med korta pass vara bra för att spara på muskelmassan och att hon tyckte att jag hade utvecklas på Total Traningen, vilket gjorde mig glad att höra :)

Senare i veckan ska jag få kostprogrammet och den 23/2 ska vi ses igen, känns som att jag har en spännande tid framför mig!

7 kommentarer:

  1. Kul Sophia! Gick du till en studentdietist? Min syster blev ju klar dietist för ett år sedan, och jag minns att hon hade samtal med studenter som hon tränade sig på :)

    SvaraRadera
  2. Kul! du får hålla oss uppdaterade :D hur mycket naturligt transfett ska man ligga på då? Hur minskar man det? Känns som jag äter råmycket kött och mejeriprodukter...

    SvaraRadera
  3. Har för mig att naturliga transfetter inte är lika farliga som framställda transfetter?

    SvaraRadera
  4. Malin:Nej inte gick jag till univ. de är väl så SLV skadade under sin utbildning, så de skulle nog inte vika sig från "mallen"

    Viktfixerad: Det har du alldeles rätt i, men hon sa till mig att det ändå helst skulle ner på 0%!

    Emma: Jadu det är nog svårt att minska, men att byta ut fettkällorna från animaliskt till vegetabiliskt. Eller välja animaliska produkter med mindre fett. Jag tycker det känns svårt!

    SvaraRadera
  5. Veggokost rules!!! *ler*

    SvaraRadera
  6. Ja det verkar faktiskt svårt! Kyckling måste ju vara rätt bra då, det är väl ganska magert

    SvaraRadera
  7. Det är kul och jämföra sin viktnedgång med något annat än siffrorna på vågen, så som jag gjorde med smörpaketen. Allt blir i ett annat perspektiv då. :) Du undrande om jag hade bra arbetsskor, det har jag faktiskt, även att jag jobbar i matbutik så har jag inte truckskor, utan vanliga joggingskor med bra dämpning både fram och bak, plus att jag har iläggssulor som jag har provat ut efter mina fötter med rätt uppbyggnad och osv. De senaste åren har jag bytt skor efter ca 8månader, då det blir utslitna fort. Men tack för tanken iaf :)

    Hoppas du får en härlig lördag!

    SvaraRadera

Hej! Kul att se just DIG här :o)