tisdag 1 maj 2012

Glad 1 Maj

Var visst någon som hade en glad valborg :)

 Annika sa idag att blåsippor inte var fridlysta här uppe och jag sa: - Men det måste de väl vara? Så självklart var jag tvungen att googla, för jag tog för givet att något som är fridlyst är väl det i hela Sverige? Det jag läste var:
"Blåsippa, liksom nästan alla tidiga vårväxter, plockas mycket. Den har därför minskat, särskilt i närheten av storstäderna, och man har varit tvungen att fridlysa den på många ställen. Blåsippa är fridlyst i Malmöhus, Kristianstads, Hallands, Göteborgs och Bohus, Stockholms och Västerbottens län där blåsippa är helt fredad. Vidare är det är förbjudet att gräva eller dra upp levande exemplar med rötterna, och att plocka blåsippor för försäljning i Södermanlands, Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs, Blekinge, Älvsborgs, Skaraborgs, Örebro och Västmanlands län. I Uppsala, Kalmar och Värmlands län får den ej grävas upp." (saxat från www.nrm.se) Så lärde jag mig något nytt under en solskenspromenad :D

Ploedance?
Östersund i bakgrunden

2 kommentarer:

  1. Onödigt att gräva upp blåsippor, när det finns blåstjärnor på lök? :)
    Om bara grannarna och bulgarerna varit lite renligare av sig här, hade man kunnat njuta av blommorna ute på gården.

    På tal om att gräva upp och flytta: Nu efter att våra företag har slaktats, så skall även humle-drottningarna utvisas. För att humlorna i England insett, att det inte går att leva där!
    -Massmord väntar alltså våra randiga drottningar! :(

    SvaraRadera

Hej! Kul att se just DIG här :o)