tisdag 18 oktober 2011

Hur ska jag göra?

Jag försökte köra intervaller på löpband igår, men dessa löpband har bara reglage för hastigheten på touchscreen och mina fingrar är inte vän med skärmen. Så om jag vill sänka farten så fungerar det inte alltid och jag får nästan panik (sprang i 13.5 km/h) och då är det bara nödstoppet som gäller och då tar det tvärstopp och jag (även om jag är beredd) trillar nästan omkull :-( Jag har ingen löparklocka som jag kan ställa in fart på, så hur ska jag göra för att hålla en bra fart vid intervallträning utomhus?

2 kommentarer:

  1. Hej Soffan,
    Vad rolgt att du kämpar på med löpning!!
    När jag har sprungit intervaller i löpspår (i somras) så har jag använt en vanlig digitalklocka med tidtagning,enkelt,bara att starta klockan och springa fort i 2 minuter och sen gå 1 minut och sen springa igen osv tex på en 3 km slinga..Det är väldigt jobbigt och det gäller att prova några gånger så att man springer så att man kan hålla farten i 2 minuter..Är man inte ordentligt flåsis efter 2 minuter så ökar man farten till nästa ruch. ;) Jag är inte så erfaren i detta med löpträning/intervall men det var ganska spännande att utöva.
    Har man ingen bana med utmärkta distanser tex 400m,800m så tycker jag att det fungerar bra att använda tidtagning i löpspår för då märker man om man springer längre på samma tid/intervall nästa gång.
    Så gjorde jag men det finns säkert många olika sätt att löpa intervaller.
    Hoppas att fler skriver hur dom gör ;) vill
    gärna lära mig mer,,fast på en enkel nivå ;)
    Hälsningar Leena

    SvaraRadera
  2. Men du måste lära dig hoppa av bandet i farten ;) Har du inte tillgång till klocka får du försöka ta lyktstolpar eller nånting till hjälp. Typ kuta 4 lyktstolpar, gå/lunka 2 osv.

    SvaraRadera

Hej! Kul att se just DIG här :o)