måndag 15 februari 2010

OS GULD grattis Kalla!


Super tjejen höll för trycket! Hon är helt fantastisk! Även Anna Haag gjorde en fantastisk prestation,jag blir så inspirerad! Med ett leende på läpparna vill jag hylla alla idrottsmän och kvinnor som kämpar och kämpar,ni är alla bäst! Idag har vi gjort studiebesök på hjärtcentrum. Vi fick träna hjärtgympa, vanlig medelgympa, där det viktiga är att värma upp hjärtat långsamt och varva ner ordentligt,där emellan kör de på för fullt som vem som helst. Vi fick även pröva på hur det kan kännas att ha hjärtsvikt. Vi fick gå i 6min med klämma för näsan och en andningsventil med motstånd vid både in och utandning. Till en början andades jag alldeles för ytligt, så jag fick inte tillräckligt med luft och fick panik. Men sen kom jag på hur jag skulle andas och då gick det mycket bättre. Eftersom min mor har hjärtsvikt kändes dagens övning riktigt nyttig. Jag minns att hon sa att på väg till affären, ca 1km, fick hon stanna minst 10ggr, även om det var nedförsbacke. Tänk hur många ggr hon behövde stanna på vägen hem! Sista övningen för dagen var terabandsträning (stora gummiband) 25repetitioner i olika övningar. Träningen syftar till att öka kapilläriseringen perifiert i kroppen, vilket ger mindre motstånd för hjärtat,när det pumpar runt allt blod. Förutom denna hälsovinst har de sett att patienterna även blivit mera rörliga i de flesta lederna i hela kroppen.

2 kommentarer:

  1. Din utbildning är så intressant! Jag blir så glad av att du verkar växa så mycket och tycka den är rolig. Heja heja, kämpa kämpa du är bäst! :*

    SvaraRadera
  2. Elin: Tack :o) Det värmer
    Du är bäst du oxå, glöm inte det!

    SvaraRadera

Hej! Kul att se just DIG här :o)