fredag 17 april 2009

Fjällenresan!


Dag 1
Vi Åkte till skiduthyrningen direkt när de öppnade. Vi fick vår utrustning och packade in oss i bussen för avfärd, mot det stora äventyret. Vädret var helt ok, ingen stålande sol, men det var vindstilla och uppehåll.

Vi blev avsläppta vid vackra timmerstugor och vi såg det vita skogslandskapet breda ut sig framför oss. Landskapet bredde inte ut sig vidsträckt framåt, utan uppåt. Tankarna for genom huvudet, när stod jag på ett par skidor senast? Hur ska detta gå? Även om jag hade bestämt mig för att "DETTA KLARAR JAG", så vet man aldrig hur humöret spelar ett spratt.

När gruppen var redo började vi den långa vandringen, för inte "åkte" vi skidor utan vi gick uppför fjället med dem. Vi hade blivit "varnade" om att det gick uppför och det gjorde det verkligen, snölandskapet var milsviddt, uppåt! När vi hade kommit upp för det värsta partiet tog vi en fika, vi fick höra, :-Nu är det värsta gjort!. Möjligen, men det fortsatte att gå uppåt!

Snön låg djup, träden var ulligt snöiga, lagom kallt, det enda som fattades var solen, var var den den rackaren!

Äntligen gick det lite utför, men vad ser vi där framme? En stuga, YES, vi är framme!

Sugan skulle INTe bli vårat hem den närmaste dagarna, men det var vår bas, där vi kunde elda lite, torka våta kläder, äta våra måltider, värma oss lite. Vårat hem var en stor ravin, vi grävde bivacker i den djupa snön, äventyret var full igång! Att gräva i snön var ganska lätt, vi hade en mycket erfaren kille i gruppen, som var till stor hjälp, Tack ännu en gång E!

Framåt kvällningen var vi färdiga med våra "husbyggen" Middag lagades och åts, sen orkade vi inte mycket mer. Utpumpade begav vi oss ner i den mörka ravinen, in i våra bivacker, bädda och krypa in i sovsäckarna. Jag kan ärligt säga att jag svettades den natten, kändes konstigt när vi låg i snön!

Dag 2
Efter en ganska god natts sömn fylldes stugan med frukosthungriga människor. Det pratades om nattsömnen, endel hade frusit, andra bara sovit dåligt och andra sovit perfekt.

Dagens aktiviteter bestod av olika stationer, Igliobygge, stegjärn, transivers/lavinsök, skidtur med lektion om fjällfauna och fåglar.


Vi hade prövat på det mesta på hemmaplan, men möjligheterna att göra det i fjällen, var en härlig upplevelse. Att använda stegjärn är inte det lättaste, nu hade inte vi någon isravin att klättra i, men dock höga branter med packad snö. Vi fick lära oss hur man hanterar stegjärnen när man tapar fostfästet. Att få stopp på sig var inte det lättaste, frågan är hur det är om man klättrar på is, vet inte hur jag skule hantera det. kullerbyttor, kanande hit och dit, spännande och svårt, men riktigt adrenalinfyllt.

Vad intressant studier blir om man har en lärare som brinner för sitt ämne. Att skida i stillheten och stanna till här och där, höra lite om omgivningarna, det var skönt och intresssant. Härligt med tystnaden!

Dag 3

Redan mot eftermiddagen/kvällen igår, började det blåsa upp och snöa, det fortsate hela natten. Jag var tvungen att gå ut på "toa" mitt i natten, det var inte det lättaste att bryta sig ut och inte heller att stänga till igen. Det var inte många minusgrader, men tröttheten och blåsten och snön, gjorde att jag snabbt blev kall. In igen och ner i sovsäcken!

Det var dags att ta sig ner från fjället. Vi plockade ihop våra saker från bivacken, vi trodde vi var först uppe till stugan från ravinen, men fotspåren blåste igen på ett kick. Det var jobbigt att invänta avfärd, tankarna irrade omkring i huv
udet, hur sk vi ta oss helskinnade ner? Det blåste bara runt 8-9 m/s, tänk hur det är när det blåser 25 m/s! Phuu


Det fanns inga spår när vi begav oss iväg, vi såg knappt var leden tog vägen! Vi såg inte om det gick upp eller ner, vinden och snön, gjorde oss dissorienterade (mig) , men jag måste säga att det gick övervägande lätt. Lätt, fram till den långa, långa nerför backen, den besegrade mig, jag föll och föll, tillslut tog jag av mig skidorna och sprang ner.

Väl nere väntade alla och vi skidade iväg genom en skogsdunge och vouupps, så var vi framme vid bussen! Därefter väntade dusch, bad och bastu för alla äventyrströtta kroppar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej! Kul att se just DIG här :o)